Blog

9. jan, 2021

Hij mag niet over de Maasbrug in Maastricht, hij mag niet door de stad in Hasselt…wat ze in Hasselt en Maastricht niet zeggen: ze willen deze tram niet.

Dat is mijn conclusie naar een decennium getouwtrek rond een rechtstreekse verbinding tussen de stations van Hasselt en Maastricht, dit terwijl er een niet-gebruikte spoorweglijn ligt.

Hebben onze politici een slag van de molen gekregen en alle realiteitszin verloren? De werken om de tram de Grote Ring te laten oversteken in Hasselt zijn pas gedaan, hebben miljoenen gekost en dreigen nu tot niets te dienen. Een tunnel heeft men zelfs al moeten vernieuwen omdat die oorspronkelijk niet hoog genoeg was voor de sneltram die er toch niet komt.

En dat terwijl de andere noden qua openbaar vervoer in Limburg vele malen groter zijn, maar niet op die plaats.

- Wie van Hasselt naar Aken wil, kan perfect over Luik in plaats van over Maastricht. Maar wie met de trein van Alken naar Brussel moet, krijgt nog steeds één trein om het uur en die moet dan nog tussen Sint-Truiden en Landen over één spoor met de nodige treinfiles tot gevolg.

- Wie van Gelmen naar Sint-Truiden moet en geen auto heeft kan het vergeten.

- Wie naar een film in de stad wil gaan met het openbaar vervoer, geraakt wel daar maar nooit terug thuis.

- Wie niet in het stadscentrum woont waar de bussen mekaar voor de voeten rijden, blijft verstoken van openbaar vervoer, die naam waardig.

- Wie Zuid-Limburger is, moet maar  … met paard en kar gaan.

Als je dan al dat gezeik over die sneltram leest, die zo broodnodig zou zijn maar niemand wil, “want anders lijd ik politiek gezichtsverlies”, dat gaan je haren recht staan. Terwijl politici roepen om lokaal te kopen, geven ze miljarden uit om die Limburgers naar Maastricht te brengen.

Als men al dat geld dat men nu in studies, nieuwe studies, second opinions, herberekeningen, vergaderingen, plannen en nutteloze openbare werken gestoken heeft samentelt met wat de aanleg en de uitbating van deze prestigetram zou kosten, dan hadden we overal in Limburg een degelijk openbaar vervoer gehad.

Als ooit een politicus of -ca dit leest, kan die mij dan eens laten weten wat deze grap nu al in totaal gekost heeft en nog gaat kosten vooraleer de eerste tram tussen het kolonel Dusartplein van Hasselt en het shoppingcenter van Maastricht rijdt. Laat het me weten! Ik ben ontzettend curieus.